De weblog van:

Mijn foto
Leiden, Netherlands
Kunstschilder, graficus, beeldhouwer, bassist

maandag, januari 16, 2006

KONG

Vandaag was het bioscoop wat de klok slaat. In een dag werk ik de hits van de kerstvakantie alsnog af. s'ochtends met M en de boys voor een habbekrats naar The chronicals of Narnia. Om kwart over 10 op zondagochtend in de Pathe-bioscoop. De jongens kruipen onder de banken van angst (6 plus vermeldt de kijkwijzer, maar die schat mijn kroost te hoog in), ik gaap me er doorheen. wat een shit. Disney op z'n best. En dat is al heel lang geen compliment meer. Helaas want het begon allemaal zo mooi. Ik ben een bewonderaar van oude animatie. Voor Steamboat willie (de eerste mickey-mouse film met geluid), 1927, kun je me s'nachts wakker maken; deze geanimeerde leeuw van Babylon is slaapverwekkend.
Die avond kruip ik weer op het pluche, want ik had met G (de astronoom) afgesproken om King Kong te gaan zien. Met G had ik trouw alle LOTR-delen in de bioscoop gezien. Hij (net als ik) een Tolkien-lezer waren te spreken over prestaties van Peter Jackson. Dus dit monument moesten we ook zien. geen spijt van.
Mooi gedraaid, en zelfs al zijn we uitgekeken op de stampende dino's en T-rexen die over elkaar heen buitelen. Jackson bewijst dat processor-kracht alleen geen goede film oplevert, goed kijken, dat is natuurlijk veel belangrijker. Bovendien levert het weer een goede one-liner op voor de volgende keer dat ik met G (in Parijs) voor iets heel groots zal staan als De Gericaults Vlot van de medusa : "I think the wide-angle will do...........".

Geen opmerkingen: