De weblog van:

Mijn foto
Leiden, Netherlands
Kunstschilder, graficus, beeldhouwer, bassist

dinsdag, januari 15, 2008

Vandaag aangeschaft: 1001 schilderijen die je gezien moet hebben! (G. Dyer & S.Farthing,libero,2006) En inderdaad: er staat een boel in waar je niet omheen kan. Een mooi boek dus. En leerzaam. Wat heb ik al die tijd laten liggen als een "minder" schilderij??? Ik ben er niet voor omgereden en dat moet ik nu bekopen. Hier staat het: ik moet het gezien hebben.
Ik hoorde er ook meteen die veronica-achtige stem bij die dit schilderkunstige canon zou aanprijzen. Hee jij daar! Je moet ze gezien hebben......!Rennen!
Nou....moeten, denk ik dan meteen. Dat is ook weer zo wat.
Heel veel dingen hebben een bepaalde urgentie, en je spreekt ervan als moeten (jullie moeten leren zwemmen en fietsen hoor ik mijzelf tegen mijn jongste zonen zeggen), maar feitelijk vergaat de wereld niet als het niet gebeurt.
Ik moet nog eens de sacrada familia binnengaan als ik in Barcelona ben, maar er zal mij wellicht niets overkomen als ik dat tot in eeuwigheid uitstel zodat er nooit iets van komt. Helaas pindakaas.
"Je moet nu eenmaal je eind-examen doen", zo sprak mijn schooldecaan mij lang geleden aan (ik was een jaar of 16), mij proberend te overtuigen van de noodzaak van een vol afgemaakte schoolcarriere, maar deze urgentie overwegend,besloot ik dat voor mij op dat moment hele andere zaken veek belangrijker waren en verliet zijn kantoortje om mij die middag te laten vollopen met een nog een paar van die andere lapzwanzen die het niet begrepen hadden, en ik nam de beslissing van school te gaan. Heel dom natuurlijk.
Ikvind dat ik dit boek van buiten MOET kennen.