De weblog van:

Mijn foto
Leiden, Netherlands
Kunstschilder, graficus, beeldhouwer, bassist

maandag, februari 20, 2006

Artisan.


Als ik even verder niks bij de hand heb, gebruik ik vaak die Artisan verf (Winsor & Newton) voor kleine olieschetsen op karton. Zoals nu. Ik kan me nu even geen geknoei met terpentine veroorloven (kinderen hebben vakantie), dan is deze verf een goede oplossing. Kan ik toch thuis werken. Zo goed en kwaad als het gaat.
Het is olieverf, zeker, onmiskenbaar. De lijnolie is dusdanig gemodificeerd, dat het geen water afstoot, maar oplosbaar is in water. In beperkte mate kun je traditionele olieverf toevoegen, wat ik steeds meer doe, want de kleurkracht van deze verf neemt snel af. De kwaliteit laat te wensen over. De roden en gelen zijn niet best vind ik. De okers, het cobalt en de sienna's zijn weer heel goed. Vreemd. Winsor levert ook een stroperig medium bij deze serie, die me wel bevalt. Die gebruik ik veelvukldig, maar ik neem hiermee een risico. In combinatie met gewone olieverf, rageertdit medium heel vreemd. De droogtijd neemt gigantisch af(wat ik niet wil), de vloeing van de verf neemt snel af (zeker als de verwarming hoog staat, zoals nu). Dat los ik op door "gewoon"-Goedman schildersmedium toe te voegen. Dat kan dus eigenlijk niet....