Vanuit zijn woonplaats Leiden, doet Brussee verslag van ontwikkelingen in het atelier, werklocaties elders in de stad, of waar dan ook.
De weblog van:

- Barthel Brussee
- Leiden, Netherlands
- Kunstschilder, graficus, beeldhouwer, bassist
dinsdag, mei 16, 2006
Geduldig speel ik mijn rolletje
Televisie is nep. Maar dan zo spontaan mogelijk. Ik weet dat inmiddels, want ik heb er enige ervaring mee. Petra stoeit met het geluid. Ik wacht geduldig met koffie op het krukje, mijn spontane uitspraken repeterend. Ik moet drie keer. Twee keer gaat er iets mis. Ik ben gewist, of Petra had me niet aangezet. Geen ramp. Geduldig speel ik mijn rolletje.
zondag, mei 14, 2006

Drüben hinterm Dorfe steht ein Leiermann Und mit starren Fingern dreht er, was er kann. Barfuß auf dem Eise schwankt er hin und her Und sein kleiner Teller bleibt ihm immer leer. Keiner mag ihn hören, keiner sieht ihn an, Und die Hunde brummen um den alten Mann. Und er läßt es gehen alles, wie es will, Dreht und seine Leier steht ihm nimmer still. Wunderlicher Alter, soll ich mit dir geh'n? Willst zu meinen Liedern deine Leier dreh'n?
maandag, mei 08, 2006
Het grote jatten

Ik ben met Vlasman gestrikt om een schoolproject voor te bereiden. De bedoeling is dat elke groep een afzonderlijk deel van van het schilderij voor haar rekening neemt. Een soort reusachtige puzzel die we met de tracer voorzien van een houtskool-schets. Dat wil zeggen: elk paneel afzonderlijk bewerken.
Omdat het nog veel te licht is verduisteren we mijn opslag en herscheppen zo in 12 delen de compositie van Seurats La grande jatte.
zondag, mei 07, 2006
studeren op de wei.

De wei. Die verdomde wei. Hoe lang ken ik die al? Al sinds mijn geboorte ben ik meegesleept naar deze omgeving. Limburg is inmiddels een tweede thuis geworden. Ik werk er graag. Als ik hier ben neem ik spullen mee. Van de cauberg bestaan tientallen oliestudies, maar de wei lukt me nooit. Ik doe de zoveelste poging. Studeren doe ik in aquarel momenteel.
maandag, mei 01, 2006
Bussumer hei.

In Naarden heb ik goed kunnen werken. De napjes heb ik met karton in de blikken doos van mijn overleden grootmoeder vastgezet met stukjes karton en met de bidon van de fiets heb ik altijd water voorhanden. Klein en onopvallend werken. Anders krijg je zeikerds. Terwijl de jongens hutten bouwen en boomklimmen en Mar op het mos achteroverligt om wat zon te pakken, maak ik studies op de Bussumer hei.
zondag, april 30, 2006
doodstille jachthaven

Ik ben in Naarden. De houten blokhut waarin ik nu in alle vroegte zit te werken kijkt uit op een doodstille jachthaven met dobberende bootjes. Het is bitter koud voor de tijd van het jaar. Vannacht een graad of twee. Het electrische kacheltje dat we hebben meegbracht, moet op vol vermogen draaien om de ruimte te kunnen verwarmen. De verf droogt maar langzaam.
Zo dadelijk zullen we naar Muiden rijden. Daar bezoeken we het muiderslot. Dat is voor mijn jongens (die riddergek zijn) het hoogtepunt van deze mini-vakantie.
vrijdag, april 28, 2006
Esser
In Laren hangt altijd de geur van dames met hoeden en omslagdoeken. Daar moet je doorheen. Want wat er te zien is heeft kloten. Het is geweldig goed. Dat kleine schilderijtje van Gestel met een waanzinnig warm koud kontrast in schaduw parijen die zich over de weg(?) draperen, dat hangt er gewoon. Verbazend.
En die Mondriaan-dingen op karton aan het Gein. Die ken ik natuurlijk uit het gemeentemuseum, maar deze zijn beter, nonchalanter, aandoenlijker.
Heel veel tekeningen ook, recht uit het schetsboek. In ruil voor een doktersconsult. Zo hoort het! Dat is verzamelen.
maandag, april 24, 2006
Enig rukken en wringen

De spullen worden gereden door twee zwijgzame Parnassia-medewerkers die met een truck en oplegger rond een uur of tien bij het atelier verschijnen. Misprijzend bekijken ze de troep in het atelier (terwijl ik net had opgeruimd) en laden mijn werk in met winkeltrollys en hydrolische liftjes. Indrukwekkend.
Inderdaad past het werk qua hoogte in de lift, maar de diepte is blijkbaar niet doorgekomen. De liftdeur gaat niet dicht. probleem. Het doek is ook te groot om een ingewikkelde draai door het trappenhuis te maken. Het gaat gewoon niet. En we moeten naar de negende. Maar we geven niet op. Herbezinning. Bij de andere lift, zo blijkt is een klein extra plekje achter de leuning vrij, en dat geeft een centimeter meer speling. Met enig rukken en wringen zien we kans de deur te doen sluiten. Ik voel dat ik omhoog ga.
zaterdag, april 22, 2006

Omdat de expo voor de ggd rond is, heb ik nog de tijd om voor te bereiden voor de expo in High Q (westeinde ziekenhuis). Een haastklus maar het moet...
Zo'n tentoonstelling waar niets uit zal rollen maar wel mooi is om te doen. Ik mag vooral mezelf niet teleurstellen. Op de valreep maak ik twee pastels op grijsboard die moeten aansluiten bij de thematiek van de expo: tram en bus. Ik heb ze lang niet uit de doos gehad die krijtjes, eigenlijk was mijn pastel-periode nog voor de academie, toen ik met die techniek ilustraties maakte voor een nooit gepubliceerd prentenboek. Bernardus en Theodorus, zoiets was de titel. Wederom blijkt dat een keuze voor goed materiaal het verschil maakt. Ik werk met een doos goede Rembrandt en schaf erbij wat wit-tinten aan. Ook ontdek ik weer de charme van litho-potlood, waarmee ik een nastudie van Lijn 2 doe. Passpartout snijden en hop de lijst in.
vrijdag, april 21, 2006
Knippen is ook studeren.
Dezelfde docent die me op mijn eerste dag aanspoorde om altijd een scheur bij je te hebben. Ja. Een schaar kon je nog wel eens vergeten, een scheur heb je altijd bij je. Leuk. Om je te bescheuren!", had ik moeten zeggen. maar dat doe je dan niet.
Het was het jaar van de eindeloze reeks collages. Ik heb er nog wel een paar.
Toch was het best nuttig. Dat selectief scheuren trinde je blik. Je hap-snapte snel wat materiaal van de leestafel thuis, of uit je schetsboek, je verschoof het een en ander en dan was je huiswerk weer klaar.
"Zie je dat?", zei hij dan, "nu zit je in de goede richting".
Toen dacht je: "die man is gek. Ik zie het niet." Nu begrijp je niet dat iemand het niet ziet.
Ik vraag me af: waarom kan een ongetraind oog wel beoordelen of iets klopt bij het eindresultaat, maar bakt ie er geen reet van tijdens de weg er naartoe. Hoe zit dat?
zaterdag, april 15, 2006
Guernica
SMS (stedelijk museum Schiedam) is opnieuw geopend. Dan zijn ze altijd blij met jong publiek, dus had ik mijn jongens meegenomen. Ze werden gelijmd met een button en een kleurplaat. Altijd goed. Maar ze vonden het ook nog echt leuk. Eerlijk is eerlijk.
Op een gegeven moment zaten ze daar met Mar alledrie braafjes naar een een loodzware jaren zestig-documentaire film te kijken over de Guernica. Zie dat nou zitten, dacht ik tevreden. dat is pas culturele opvoeding. Niet in de strotjes duwen, maar gewoon veel aanbieden. Nee: meenemen, gewoon alleen maar meenemen. Dan gaat het vanzelf. En volgende week naar Ice-age 2 natuurlijk. Ook heel belangrijk.
maandag, april 10, 2006
Formaat: 6,5 x 8,0 centimeter.

Wat is dat toch? Ik maak nu een jaar of zeven etsen. Geploeteren eindeloos geprobeer. Jaren heeft het geduurd voordat ik er iets fantsoenlijks uit wist te persen. Geen probleem. Dat hoort zo. Je moet een soort gevoel ontwikkelen voor zuursamenstelling en afstelling van de pers.
Ik vind dat ik dat nu wel zo'n beetje beheers.
Maar dan: dat formaat. Ik slaag er maar nooit in een deugdelijke ets te maken die groter is dan 20 cm breedte (hooguit). Ieder die mijn werk kent, weet dat ik grote formaten op schildergebied beslist niet schuw, maar een grote ets: het lukt me gewoon niet. Ik moet het erkennen.
Bovendien is mijn vilt versleten. De aquatint drukt niet af zoals ik dat wil. Met een oude place-mat gaat het stukken beter. Het is dus ook de schuld van Blokker dat ik niet groter ga.
dinsdag, april 04, 2006
Courbet

Het kan niet anders. Je wordt toch afgeleid. Naast de A4 hebben ze een tijdlang een geile huisvrouw met bijhorend 06 nummer gehad. Dat leidde ook tot ongelukken. Want je kan je ogen er niet vanaf houdenals je erlangs rijdt. Teminste ik niet. Dat heb ik nou ook met die blow-up van blanke borsten die op de affiche staan die het gemeentemuseum heeft bedacht bij de tentoonstelling De naakte waarheid, over Courbets naakten. Weg met dat ding. Ik ging er wel naartoe natuurlijk. Het was in de bekende ruimtes waar de tijdelijke tentoonstellingen te zien zijn.
Wat er verder aan geschilderd bloot te zien is, wordt ik niet bepaald geil van. Academische staaltjes van plasticiteit en Ingres-achtige struise dames zonder schaamhaar. Alles van mindere goden. Ik kom voor Courbet. Het schilderij wat ik hoopte te zien is er slechts in reproductie. Een grote prachtige behaarde kut in close up, van de hand van de geile schilder zelf. Schildertechnisch is Courbet zijn tijd ver vooruit. Je ziet al: een modern schilder heeft aandacht voor volume en vorm.
Nee. Dan echt leuker zijn die heel oude foto's van leuke franse meisjes (mooi gevuld), met de armen in steuntjes om het de hele sluitertijd lang (uren) vol te houden om stil te staan (natuurlijk kou gevat) die aan alle kanten opgeleukt zijn met indrukwekkende stempels om te laten zien dat het hiet gaat om studiemateriaal gaat en niet om harde negentiende eeuwse porno. Met reet.
maandag, maart 27, 2006
moederborden

Mijn eerste kostte 500 piek. Een reusachtige IBM-bak die een soort zachte floppy's vrat. Ik weet niet meer wat erop kon, maar hij maakte een reusachtig kabaal en had zo'n scherm met groen oplichtende letters. jarenlang deed ik er mijn teksten op. Het was een wonder.
Toen heb ik geleerd hoe PC's georganiseerd zijn. Hoe dos werkt En wat een bios is. En wanneer wat wordt afgelezen. primaire kennis. Maar essentieel als je er vandaag de dag mee aan de slag wil.
Nu zit ik al drie dagen te sleutelen aan verschillende moederborden. Onze laatste was niet meer dan een plastic tas gevuld met een moederbord, een nieuwe processor en aan kastje waar het in kan. Ik ben gewend aan hardware self installeren, maar processor en moederborden had ik nooit gedaan. Het was zweten, maar ik ben geslaagd.
De oude pentium vier waande ik overleden, maar vanmiddag heb ik 'm weer tot leven gewekt met een nieuw koelinkje op de processor (2 euro). Hij staat nu bij de jongens. De Dell (pentium 3) maak ik weer werkend met oude onderdelen. Voor reserve.
ondanks het sleutelen: goed kunnen werken. (waarvan akte)
woensdag, maart 22, 2006
rijnsburgerweg
dinsdag, maart 21, 2006
bedrijfskantine
woensdag, maart 15, 2006
Spanning.
Gisteravond met J op een steenkoud atelier. Bij gebrek aan werk bespreken we de contrasten. Ik haal Itten weer eens op. Dat blijkt nuttig. Veel fouten zijn daarop terug te voeren. J heeft moeite met het simultaan-contrast, dat is vreemd want hij gebruikt het veelvuldig. Tijdens zijn time-out zal hij dat zelf ontdekken.
dinsdag, maart 14, 2006
de vingerling

Weer bezig met de Vingerling. Uitgestofzuigd en een eerste stook geprobeerd. Moeilijk. Leeuw had wat tegeltjes geimproviseerd en ik had in witte chamotte eerste probeersels gefabriceerd. Een week of twee voorgedroogd. Ik ga er maar van uit dat alles wat er in zit waarschijnlijk ook verloren gaat. Zat feitelijk geen serieus werk bij. Dat komt wel als we wat verder zijn. Leeuw is er niet om een oogje in het zeil te houden. Dat is lastig. Vandaar dat ik wat clienten moet aansporen af en toe een blik te werpen op het display. Je moet er bij blijven zo'n oven. Uiteindelijk moet ik J bellen om de stekker eruit te knallen.
Wanneer de Vingerling afslaat is mij nog totaal onduidelijk.
De zwarte regelaar voor de stroomtoevoer heb ik nog niet onder controle.
Misschien weet stier raad.
Ondertussen is ijsbeer begonnen aan een pollock-experiment. Hij komt er goed doorheen. Ontwikkelt zich razendsnel.
maandag, maart 13, 2006
open dag.
Voor de vorm werk ik, dat wil zeggen: ik doe alsof, voel me zeer ongemakkelijk.
vrijdag, maart 10, 2006
Armando-museum

Ik ga met J naar het Armando-museum. Dat stond al een tijdje. Hij pikt me op met zijn asbak. Achterin een zwijgende hond.
Mooie stille open ruimte. Een omgebouwde barok-basiliek. past er wel bij, want het is melancholie wat de klok slaat. Sommigen zijn bagger, anderen heel goed. Ik zie er wel wat in. Ik ben wel onder de indruk van een fors doek met een grote schedel-achtige kop in groene aarde. Verdomd leuk gesmeerd. De video biedt uitsluitsel. Natuurlijk door Cherry Duyns (melancholie-vriendje). En ook weer: herenleed. Subtiel en goed was dat toch. Bij de koffie besluiten we dat dat niet meer is zoiets, als herenleed. Jammer.
Mischien toch ook een soort fenomeen: Armando. hij mag alles van mij, want hij geeft geen krimp. Zo aankloten dat mag alleen als je een geloofwaardig fenomeen bent en ook een lieve opa.
In dat kader doen we vooraf in de Zonnehof, het late werk van Wolkers. In orde, maar bij vlagen ook kut met peren. Maar dat mag als je opa Jan bent.